Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale si Meridionale
Revista de spiritualitate ortodoxa si informare - www.apostolia.eu
(GALIA SEC. AL IV-LEA)
După perioada persecuţiilor, în secolul al IV-lea creştinismul devine religie permisă (în 313, edictul de la Milano), iar mai apoi religie oficială (anul 380), însă în sânul societăţii romane continuă să coexiste o lume creştină şi o lume păgână, o bună parte a elitelor romane fiind ostile noii religii. în partea occidentală a imperiului, în ciuda slăbirii politice, mai multe centre de transmitere a culturii clasice greco-latine reuşesc să supravieţuiască, iar altele noi apar pe parcurs: în Italia amintim, afară de Roma: Milano, Achileia, Ravena. În aceste şcoli se formează o serie de personalităţi intelectuale şi spirituale care, convertindu-se la creştinism, vor contribui decisiv la formarea unei culturi literare, istorice şi teologice creştine de limbă latină, precum Sfântul Ambrozie din Milano sau Fericitul Augustin din Hipona. În Galia (teritoriul actual al Franţei), un astfel de centru se formează la Bordeaux (Burdigalium), în jurul unui strălucit învăţat pe nume Auxoniu, unde se întâlnesc două personalităţi ale vremii: Paulin şi Sulpiciu Sever.
ŞCOALA DE LA BORDEAUX ŞI ÎNVĂŢATUL AUXONIU
Scriitor, poet, excelent cunoscător al culturii clasice, Decimus Magnus Auxonius predă timp de treizeci de ani gramatica şi retorica la generaţii de tineri adunaţi la Bordeaux în jurul maestrului. Admirat de toţi pentru cultura lui profană, ajuns în culmea gloriei, însuşi împăratul Valentinian al II-lea îl cheamă la curte ca dascăl al tânărului Graţian, viitorul împărat. La un moment dat însă, pe neaşteptate, marele profesor se converteşte la creştinism, surprinzându-şi admiratorii păgâni. Este un pas hotărâtor, care creează un precedent pentru alţi oameni de cultură ai Galiei (fără a uita exemplul contemporan al lui Ilarie din Poitiers, mare episcop şi teolog ortodox, care în frumoase pagini evocă propriul său parcurs spre convertire). Faţă de radicalitatea cu care se vor converti anumiţi elevi ai săi, Auxoniu este însă un moderat, ataşat studiilor sale, şi continuă să exercite activitatea de profesor. O altă cale va fi hărăzită elevului său preferat, poetul Paulin.
PAULIN DIN BORDEAUX SAU SFÂNTUL PAULIN DIN NOLA (353-431)
Paulin, cunoscut creştinătăţii apusene ca Sfântul Paulin din Nola (sărbătorit la 22 iunie), provine din sânul unei mari familii aristocratice romane din Bordeaux. Înzestrat cu un talent poetic ieşit din comun, el îşi atrage admiraţia maestrului său Auxoniu. Datorită înaltei sale poziţii sociale, el este destinat la început unei strălucite cariere politice (aşa-zisul cursus honorum al elitelor romane) şi în scurt timp devine senator, consul, culminând cu înalta funcţie de guvernator al Campaniei, în Italia, unde familia sa poseda vaste domenii. Însă căsătoria cu o creştină din Spania, Terasia, foarte credincioasă, şi întâlnirea cu mari personalităţi creştine ale vremii încep să-i schimbe viaţa. Determinantă în calea convertirii lui apare şi întâlnirea cu marele episcop de la Milano (Mediolanum), Sfântul Ambrozie - la fel cum mărturiseşte un alt mare convertit al vremii, Augustin, care evocă fericita influenţă exercitată de personalitatea spirituală a lui Ambrozie. La aceasta se adaugăo serie de evenimente dureroase: moartea copilului, orbirea parţială (vindecată cu ajutorul Sfântului Martin din Tours). După o vreme de căutare interioară, susţinut fiind în mod neobosit de soţia sa, Terasia - căreia îi va dedica frumosul poem Ad coniugem - el ajunge să primească botezul, în jurul anului 390, de la episcopul Delfin din Bordeaux. Din acest moment cei doi soţi aleg împreună calea renunţării la avere şi a castităţii. Spre indignarea aristocraţiei din Bordeaux, în scurt timp întinsele proprietăţi primite ca moştenire sunt lichidate. Surprins de radicalitatea gestului, însuşi profesorul Auxoniu încearcă să-l tempereze, temându-se că elevul său cel mai strălucit ar putea abandona studiile şi scrierea. Însă cei doi sunt hotărâţi să-şi schimbe viaţa şi pleacă în Spania, la Barcelona, unde Paulin va deveni preot, iar apoi la Nola, în Campania (Italia). Aici, fostul guvernator se întoarce în haine noi. Pe unul din fostele domenii, fondează o comunitate fraternă în jurul cultului Sfântului Felix, mare martir şi patron al oraşului Nola. Este vorba de o comunitate spirituală, nu de monahi, ci de familii creştine, unele cu copii, care experimentează împreună un nou mod de viaţă.
Într-o vreme în care cultul sfinţilor era încă la început, Paulin va compune în cinstea Sfântului Felix celebre imne şi cântări, de o mare frumuseţe poetică, rămase în patrimoniul spiritual al Italiei, la fel ca şi imnele compuse de Sfântul Ambrozie din Milano şi celebrele versuri ale Papei Damasus, cel care a îngrijit mormintele martirilor romani, împodobindu-le cu elogii poetice înscrise în piatră. Puţin câte puţin, abilitatea poetică a lui Paulin, formată la şcoala clasică, dă naştere unei noi creaţii, care contribuie la marele secol al poeziei creştine de limbă latină - fără a-l uita pe contemporanul său Prudenţiu, un apogeu al liricii latine, care se converteşte şi se retrage şi el, spre sfârşitul vieţii. De la Paulin s-au păstrat şi numeroase scrisori, o adevărată literatură epistolară, rod al unei intense corespondenţe cu mari personalităţi creştine ale vremii, cu care cultivă o frumoasă prietenie: sunt cunoscute prin bogăţia conţinutului cele destinate lui Augustin şi lui Sulpiciu Sever. După moartea soţiei (409), Paulin este rugat să asume funcţia de episcop de Nola, chemare pe care o va împlini cu sfinţenie, până la trecerea la cele veşnice (431).
SULPICIU SEVER, ISTORIC ŞI HAGIOGRAF AL SFÂNTULUI MARTIN DIN TOURS
Rămas celebru ca autor al „Vieţii Sfântului Martin” (Vita Sancti Martini), Sulpiciu Sever creează un model pentru hagiografia de limbă latină, comparabil cu importanţa pe care a avut-o în acelaşi timp, în Orient, „Viaţa Sfântului Antonie”, fondatorul monahismului egiptean, scrisă în greacă de către Sfântul Atanasie, episcop al Alexandriei (secolul IV). Pe lângă aceasta, Sulpiciu este şi autorul unei lucrări istorice, Chronica.
Înainte de convertirea la creştinism, Sulpiciu îl întâlneşte pe Paulin la Bordeaux, cei doi trăind o prietenie împletită cu o sinceră admiraţie reciprocă. Primul îl admiră pe Paulin pentru virtuţile sale literare fără egal în Galia vremii, iar Paulin recunoaşte talentul oratoric al lui Sulpiciu, care-l va destina unei cariere avocăţeşti. După terminarea studiilor, Sulpiciu devine un avocat de succes şi se căsătoreşte. In cazul său, cea care e destinată a avea un rol determinant în convertirea sa nu este soţia, ci mama soţiei, soacra Basula, o femeie deosebit de credincioasă. Ea îi descoperă lui Sulpiciu puterea spirituală şi viaţa sfântă a lui Martin din Tours, acesta decizându-se în final să-l întâlnească. Puţin după această întâlnire, Sulpiciu se converteşte, întărit fiind şi de exemplulprietenului său Paulin, care deja făcuse pasul decisiv şi se botezase. După exemplul acestuia, doreşte să-şi împartă averea, să păstreze doar o casă la Primuliacum, destinată a fi transformată în mănăstire. Corespondenta cu Paulin din această vreme de răscruce ilustrează conflictul iscat în familie, mai ales cu tatăl său (soţia sa murise), care judecă scandaloasă această „nebunie”. Paulin îl încurajează să nu cedeze tatălui, întărindu-l în alegerea sa de a-l „prefera pe Tatăl ceresc” şi bogăţia vieţii întru Hristos.
Desigur, se poate spune că retragerea lui Sulpiciu nu este radicală, totală, nu se compară cu transformarea totală trăită de Sfântul Martin, soldat roman devenit monah, care şi-a dat până şi haina de pe el, neruşinându-se a rămâne gol în faţa oamenilor. Sulpiciu este un nobil roman talentat şi învăţat care a simţit la un moment dat chemarea de a deveni creştin. Recunoscând în Sfântul Martin măsura desăvârşită a trăirii lui Hristos, el îşi asumă mai degrabă vocaţia de a da mărturie despre sfinţenia lui Martin şi minunile sale. Însă retragerea lui Sulpiciu nu se poate nici reduce la anticul model de viaţă elevată al elitei romane - aceea a intelectualului care se retrage din viaţa activă pentru a se dedica filosofiei într-o vilă departe de lume (aşa-numitul otium, după exemplul lui Cicero). Marea „familie” din jurul lui Sulpiciu (incluzând femei, precum pioasa sa soacră) era şi o comunitate de credinţă şi de rugăciune, un experiment viu şi entuziast al unei vieţi spirituale înainte de naşterea în Galia a monahismului organizat după reguli (abia în secolul al V-lea, cu Sfântul Ioan Casian de la Marsilia şi Sfântul Onorat de la Lerins). Abandonând cariera şi onorurile, aceşti creştini porneau o nouă viaţă, cu sinceradorinţă de a-I sluji lui Hristos prin talentul ce le era propriu şi prin ştiinţa dobândită în timpul lungilor ani de studii.
Bibliografie:
1. Jacques Fontaine, La litterature latine chreti- enne, P.U.F., 1970
2. Elena Giannarelli, „Gallia cristiana e cultura latina”, prefaţă la Sulpicio Severo, Vita di Martino, ed. Paoline, 1995
3. Dennis E. Trout, Paulinus of Nola: Life, Letters and Poems, University of California Press, 1999
Ioana Georgescu-Tănase, Roma
Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Romane a Europei Occidentale si Meridionale
Site-ul www.apostolia.eu este finanţat de GUVERNUL ROMÂNIEI - Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
Conținutul acestui website nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni
Copyright @ 2008 - 2023 Apostolia. Toate drepturule rezervate
Publicatie implementata de GWP Team