Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale si Meridionale
Revista de spiritualitate ortodoxa si informare - www.apostolia.eu
În următoarele rânduri voi încerca să schiţez câteva idei despre două sărbători de primăvară ale românilor, Mărţişorul şi zilele Babelor. Deşi ele ţin de tradiţia populară profană şi nu au legătură directă cu viaţa Bisericii creştine, este bine să ni le reamintim ca să nu pierdem ceea ce constituie o parte importantă din moştenirea noastră culturală, căci ocultură fără rădăcini şi fără trecut este o cultură sortită pieirii, este o lume fără istorie.
Mărţisorul este o sărbătoare tradiţională care marchează începutul primăverii şi corespunde zilei de 1 Martie. Ea se celebrează în Moldova, Bulgaria, Macedonia, Grecia, dar mai ales în România. Cuvântul „mărţişor” este un diminutiv al lui Martie, în greacă Mdptr|? (Martis). În această zi se oferă mici cadouri fiicelor, mamelor sau surorilor. Aceste cadouri reprezintă, în general, simboluri de animale, flori, inimioare; darurile sunt legate cu un şnur de culoare albă şi roşie, care din punct de vedere simbolic exprimă dragostea şi nobleţea.
Originea sărbătorii Mărţişorului face obiectul multor dezbateri. Se ştie că era o sărbătoare de origine daco-tracă, anterioară romanizării poporului român. Pe vremea dacilor, celor apropiaţi li se ofereau amulete, despre care strămoşii noştri credeau că aduc frumuseţe şi fertilitate. Acestea erau confecţionate încă din timpul iernii şi se purtau doar începând cu 1 Martie. Amuletele erau la vremea aceea pietre albe sau roşii înşirate pe o aţă; cei ce aveau o situaţie materială mai bună puteau oferi celor dragi monede din aur sau din argint. Aceste daruri constituiau, în fond, urări de sănătate şi prosperitate în noul an; ele erau purtate de la venirea primăverii până când copacii începeau să înflorească, apoi erau atârnate de crengile lor.
Unii cercetători consideră că sărbătoarea Mărţişorului a apărut pe vremea Imperiului Roman, când Anul Nou era sărbătorit în prima zi a primăverii, în luna lui Marte, care era zeul războiului, dar şi al fertilităţii şi vegetaţiei. Însă cercetările arheologice efectuate în România, la Schela Caldovei, au scos la iveală amulete făcute din pietricele albe şi roşii, asemănătoare mărţişoarelor de azi, care se purtau la gât şi care datează de acum circa 8000 de ani1.
În tradiţia poporului român, cele două culori au semnificaţii aparte. Roşul corespunde pielii rumene, deci sănătăţii şi vitalităţii, iar albul este asociat luminii, înţelepciunii şi credinţei. Din punct de vedere teologic creştin, albul este culoarea luminii solare şi a puterii, fiind culoarea care-L reprezintă pe Hristos. În multe culturi, hainele albe erau veşminte purtate de preoţi, căci această culoare semnifică puritatea şi adevărul2. Neofiţii creştini din vechime, ca şi cei de astăzi, după Taina Sfântului Botez se îmbracă în veşminte albe, simbolul curăţirii. De asemenea, în momentul Schimbării la Faţă a Mântuitorului Iisus Hristos, se spune că veşmintele Sale erau albe ca zăpada, iar Duhul Sfânt este descris în chip de porumbel alb. În ceea ce priveşte arta creştină tradiţională, roşul este culoarea sângelui jertfit al Domnului şi al sfinţilor mucenici, dar şi simbolul Duhului Sfânt care se coboară în chip de limbi de foc asupra Apostolilor. În tradiţia populară, roşul este culoarea dragostei, fiind asociat cu florile de culoare roşie, mai ales cu trandafirul roşu3.
Zilele Babei sau Babele sunt primele nouă sau douăsprezece zile ale lunii martie. Ele marchează sfârşitul iernii şi anunţă începutul primăverii, perioadă în care vremea este adesea foarte schimbătoare. Tradiţia profană leagă aceste zile de Baba Dochia sau Odochia (cea care leapădă cojoacele), personaj din mitologia populară. Este posibil ca numele ei să fie derivat de la Sfânta Evdochia, care a trăit pe vremea împăratului Traian şi care este sărbătorită la 1 martie. În anumite versiuni ale mitului, Baba Dochia este o bătrână care a plecat cu oile la munte îmbrăcată cu nouă cojoace. La venirea primăverii, a început să le lepede unul câte unul, dar apoi un îngheţ neaşteptat a dat peste ea, transformând-o în stană de piatră. O altă variantă foarte cunoscută este mitul lui Traian si al Dochiei, pe care criticul literar George Călinescu îl numeşte „rezultatul unei întregi experienţe de viaţă a poporului român”. Acesta trimite la formarea poporului român prin unirea dacilor cu romanii. Dochia, fiica lui Decebal, era o fată extraordinar de frumoasă. După cucerirea Daciei, Traian, vrăjit de farmecul ei, a vrut să o ia de nevastă şi să dea astfel un exemplu romanilor în ceea ce priveşte asimilarea populaţiei dacice. Dar ea, împotrivindu-se, a fugit în munţi şi s-a ascuns printre stâncile Ceahlăului. Ca să nu fie prinsă de urmăritorii ei, Dochia i-a cerut zeului Zamolxis (sau, în versiunile de după creştinarea poporului român, Maicii Domnului) să o prefacă în stană de piatră.
În tradiţia populară se spune: „În ziua de Dochia se face mărţişor, un fir de mătasă sau lână roşă, înpletucit cu un alt fir alb, care apoi se pune la gât, pentru ca purtătoarea să fie rumenă şi albă peste an. Se poartă până în ziua de Sânt’ Gheorghe şi atuncea îl pune pe un trandafir sau pe o creangă de cireş înflorit”4.
Legendele populare au asociat mărţişorul purtat tradiţional de fetele şi femeile tinere la 1 Martie cu înnoirea timpului şi strălucirea soarelui de primăvară, cu naşterea şi moartea simbolică a Dochiei. Firul mărţişorului a fost numit şi „funia timpului”, pentru că adună împreună săptămânile şi lunile în cele două anotimpuri străvechi ale calendarului popular, iarna şi primăvara. Funia ar fi fost toarsă chiar de Baba Dochia înainte de a urca cu oile la munte, unde a murit de frig după ce şi-a dezbrăcat cojoacele.
Note:
Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Romane a Europei Occidentale si Meridionale
Site-ul www.apostolia.eu este finanţat de GUVERNUL ROMÂNIEI - Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
Conținutul acestui website nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni
Copyright @ 2008 - 2023 Apostolia. Toate drepturule rezervate
Publicatie implementata de GWP Team