Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale si Meridionale
Revista de spiritualitate ortodoxa si informare - www.apostolia.eu
Joia din săptămâna a douăzeci şi una după Rusalii (Lc 9, 49-56)
Această Evanghelie pomeneşte două evenimente din viaţa lui Hristos care nu au nici o legătură între ele, în afara cronologiei Sfântului Luca. Faptul că sunt citite împreună ţine de tipicul răsăritean de a face o lectură continuă, şi nu una selectivă, a celor patru Evanghelii de-a lungul întregului an. Primul eveniment, (la Lc 9, 49-50), este menţionat şi de către Sfântul Marcu (9, 38-41), cu ceva mai multe detalii. Al doilea, care relatează proasta primire pe care o face Mântuitorului un sat samarinean, nu apare decât la Sfântul Luca (9, 51-56). Este puţin probabil ca aceste evenimente să fie concomitente, dar s-au petrecut aproximativ în aceeaşi perioadă a vieţii lui Hristos, între sfârşitul apostolatului Său în Galileea şi urcarea Sa la Ierusalim. Aceste două episoade sunt minore, aproape anecdotice, dar cu toate acestea au un conţinut duhovnicesc bogat.
Primul eveniment se petrece la puţin timp după Schimbarea la Faţă, prima vestire a Patimilor şi cearta dintre Apostoli pentru a şti cine este cel mai mare. Este posibil ca el să fi avut loc la Capernaum sau în ţinutul dimprejur – în orice caz, s-a petrecut în Galileea. Apostolii sunt cu Învăţătorul. Ioan ia cuvântul şi Îi spune: „am văzut pe unul care, în numele Tău, scoate demoni si l-am oprit, pentru că nu-Ţi urmează împreună cu noi”. Ştim că la evrei existau exorcişti, pentru că Faptelepomenesc despre exorcişti ambulanţi în comunitatea evreiască de la Efes (FA 19, 13-16). Exorcismul constă în alungarea demonilor care asupresc o persoană (sau sunt aşezaţi într-un anume loc) prin formule rituale care invocă puterea dumnezeiască; un exorcism evreiesc trebuia să se facă neapărat în numele lui Dumnezeu, Dumnezeul lui Avraam, al lui Isaac şi al lui Iacov. În cazul de faţă avem de-a face cu ceva original, pentru că exorcistul respectiv alungă demonii în numele lui Iisus, despre care cu siguranţă a auzit vorbindu-se, căci este cel mai vestit rabbi din Israel, iar minunile Sale dau mărturie despre puterea dumnezeiască1. Însă acest om nu face parte din grupul de ucenici ai lui Iisus. Apostolii au aici o reacţie „de clan” comunitaristă, de apropriere a tot ce-l priveşte pe rabbi Ieshouah, Învăţătorul lor mult iubit. Răspunsul lui Hristos este uimitor şi admirabil: „Nu-l opriţi; căci cine nu este împotriva voastră este pentru voi” (iar la Sfântul Marcu: „Căci cine nu este împotriva noastră este cu noi”, o formulare încă şi mai puternică). La Sfântul Marcu, Domnul adaugă: „Căci nu e nimeni care, făcând vreo minune în numele Meu, să poată, degrabă, să Mă vorbească de rău”. Hristos arată aici, ca în întreaga Evanghelie, o libertate admirabilă, care contrastează cu îngustimea de spirit a ucenicilor, dar şi a evreilor, în general.
În timpul celor trei ani ai misiunii Sale, El a arătat mereu libertatea de spirit (libertatea în duh, adică lăuntrică) dinaintea formalismului literal şi a rigorismului „preoţilor, cărturarilor şi fariseilor”. A ţinut întotdeauna seama de ceea ce se afla în inima oamenilor, şi nu de aparenţa lor exterioară. Se poate spune că a fost osândit, chinuit şi omorât în mare parte din cauza libertăţii Sale de spirit. Ne-a pus pe drumul „libertăţii măririi fiilor lui Dumnezeu” (Rom. 8, 21). Însă, din păcate, suntem obligaţi să constatăm că nu a fost ascultat cu adevărat nici în vremea Sa, şi nici acum, în Biserică.
Biserica primelor veacuri era mult mai liberă, mai flexibilă, mai deschisă decât acum2. Puţin câte puţin, ea a devenit mai rigidă, mai formalistă, mai închisă; structurile au devenit mai apăsătoare; canoanele şi regulile au căpătat mai multă importanţă decât viaţa. Clericalismul3 este expresia acestui lucru. Episcopul Ioan de Saint-Denis4 spunea: „Graniţele Bisericii sunt mişcătoare”. Această formulă corespunde cu învăţătura pe care Hristos o dă aici Apostolilor. Orice lucru bun, chiar dacă se petrece în afara organizaţiei şi a ierarhiei Apostolilor, vine de la Dumnezeu şi aparţine lui Dumnezeu: „Duhul suflă unde voieşte” (In 3, 8). El îi iniţiază pe Apostolii Săi în ceea ce numim „iconomie”5, şi acest duh va inspira Biserica primelor veacuri, Biserica nedespărţită.
Această împrejurare ne mai descoperă şi ceva despre relaţia Domului cu ucenicii Săi: simplul fapt că Apostolii s-au purtat astfel din proprie iniţiativă arată că Învăţătorul avea încredere în ei. Hristos nu Se purta ca un „guru”. Nu-i ceartă prin cuvânt, ci îi învaţă ceva nou, ca un bun pedagog.
Cel de-al doilea eveniment se petrece la începutul „urcării spre Ierusalim”, la capătul căreia Domnul va mântui lumea prin moartea şi Învierea Sa. Evanghelia este limpede: „când s-au împlinit zilele înălţării Sale” (acest lucru are două înţelesuri: vesteşte mai întâi moartea Sa, iar apoi Înălţarea), Iisus „s-a hotărât să meargă la Ierusalim”. Aceasta înseamnă că El ascultă de Tatăl Său (ştie că vremea aleasă de Tatăl Său a venit) şi face acest lucru cu „hotărâre”, primind întru totul voia Tatălui. Acest lucru este în deplin acord cu cele relatate de Sfântul Marcu despre călătoria la Ierusalim: „Iar Iisus mergea înaintea lor. Şi ei erau uimiţi şi cei ce mergeau după El se temeau” (Mc 10, 32). Domnul e grăbit să mântuiască pe Om şi Se urcă la Ierusalim cu energie. Pe unde au mers către Ierusalim este greu de ştiut, căci Evangheliile nu dau întotdeauna detalii identice şi, mai ales, sunt informaţii care ne lipsesc. Sigur este însă că Hristos, urmat de un mare număr de oameni (Apostolii, probabil cei 72 de ucenici, sfintele femei etc.), a trecut prin Samaria şi apoi prin Pereea, înainte de a ajunge la Ierusalim prin Ierihon6. Aici ne aflăm la începutul călătoriei (pe jos). Domnul Se îngrijeşte de toţi şi prevede toate: trimite mesageri înainte pentru a pregăti găzduirea întregului alai (călătoria durează mai multe zile).
Aceştia sosesc într-un sat de samarineni, unde nu sunt bine primiţi „pentru că El se îndrepta spre Ierusalim" Samarinenii sunt consideraţi de către evrei ca eretici şi între ei nu există nici o legătură7. Ca atare, acest lucru nu este surprinzător.
Cu toate acestea, trebuie să remarcăm că Hristos va avea totuşi legături cu ei, în funcţie de împrejurări: la Sichem, Domnul va sta îndelung de vorbă cu o femeie samarineancă şi va face ucenici; când evreii vor să-l omoare după învierea lui Lazăr, se va refugia la Efrem, în Samaria, fără să mai vorbim despre leprosul sama- rinean vindecat sau despre parabola sa- marineanului milostiv. Samaria nu era un pământ de misiune pentru Hristos, pentru că El venise să mântuiască numai „oile cele pierdute ale casei lui Israel” (Mt 15, 24)8, dar de fapt, atunci când împrejurările vor îngădui aceasta, Domnul va arăta că nu Se leapădă de nimeni, că Se îngrijeşte şi de cei care nu sunt evrei. Legăturile Sale cu samarinenii, şi încă şi mai mult cu „canaanenii” (femeia canaaneancă din Tyr), care sunt păgâni, constituie o prorocie a convertirii Neamurilor: Mântuitorul arată astfel că a venit să mântuiască toţi oamenii. Dar trebuia mai întâi neapărat să-i convertească pe evrei, singurul popor care a ascultat pe adevăratul şi singurul Dumnezeu („pentru că mântuirea din iudei este”, In 4, 22). Hristos nu este rob al obişnuinţelor, şi adesea depăşeşte canoanele.
Iacov şi Ioan Îi fac atunci o propunere surprinzătoare: „Doamne, vrei să zicem să se coboare foc din cer şi să-i mistuie?”, ceea ce înseamnă: vrei să distrugem acest sat şi locuitorii săi? Iacov şi Ioan sunt două personalităţi energice, cu caractere puternice, cărora Hristos le-a dat numele semnificativ şi simbolic de „Boanerges” (fiii tunetului) când a pus temelia adunării celor Doisprezece (Mc 3, 17). Deşi erau apropiaţi de Hristos, răspunsul Lui este teribil: „I-a certat şi le-a zis: Nu ştiţi, oare, fiii cărui duh sunteţi?”. Aceasta înseamnă: nu vă daţi seama că zicând acestea sunteţi inspiraţi de Satana, şi nu de Tatăl Meu ceresc? Şi adaugă: „Căci Fiul Omului n-a venit ca să piardă sufletele oamenilor, ci ca să le mântuiască’. Ce lecţie pentru Apostoli, dar şi pentru Biserică şi pentru toată omenirea! Pentru a înţelege reacţia Apostolilor, putem să ne gândim la cei 72 de ucenici care, întorcându-se din misiune, arată o bucurie copilărească pentru că „şi demonii ni se supun în numele Tău” (Lc 10, 17). Faptul de a experimenta atotputernicia dumnezeiască, în slăbiciunea firii noastre omeneşti, poate să ne smintească. Hristos îi aduce de îndată la înţelepciune: „Nu vă bucuraţi de aceasta, că duhurile [de sub Ceruri] vi se pleacă, ci vă bucuraţi că numele voastre sunt scrise în ceruri” (Lc 10, 17-20).
Atitudinea lui Iacov şi a lui Ioan ne priveşte pe toţi. Dinaintea răutăţii, a nedreptăţii, a violenţei, avem instinctiv o reacţie de apărare, care va fi şi ea violentă (şi chiar nedreaptă, căci a distruge un sat întreg înseamnă a omorî mulţi nevinovaţi) – cu alte cuvinte, suntem cu toţii stăpâniţi de rău. Hristos ne arată, ne învaţă şi ne dezvăluie o altă cale: aceea de a ne purta ca Dumnezeu. Dacă Dumnezeu S-ar purta asemenea nouă, n-ar mai exista nimic pe lume: creaţia ar fi pur şi simplu ştearsă de pe faţa pământului.
Chiar în cele mai adânci chinuri, în cea mai cumplită nedreptate, trebuie să ne luptăm lăuntric pentru a ne aduce aminte că Dumnezeu vrea să mântuiască pe toţi oamenii, inclusiv pe cei care se poartă ca nişte duşmani şi nişte ucigaşi.
Îndată după ce i-a certat astfel, Hristos spune: să mergem de aici („Şi s-au dus în alt sat”). Domnul ne dă astfel şi o altă învăţătură: să nu rămânem blocaţi într-o dificultate, vrând să învingem cu orice preţ, ci să mergem pe altă cale.
Slavă sfintei Înţelepciunii Tale, Doamne!
Note:
Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Romane a Europei Occidentale si Meridionale
Site-ul www.apostolia.eu este finanţat de GUVERNUL ROMÂNIEI - Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
Conținutul acestui website nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni
Copyright @ 2008 - 2023 Apostolia. Toate drepturule rezervate
Publicatie implementata de GWP Team