Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale si Meridionale
Revista de spiritualitate ortodoxa si informare - www.apostolia.eu
Acesta este unul dintre lucrurile legate de sărbătoarea Schimbării la Față peste care trecem de obicei cu ușurință. Bun, știm că Moise și Ilie au fost acolo. Dar de ce? Poate nu ne‑am întrebat niciodată, fiindu‑ne suficient să știm că momentul de pe muntele Tabor e o icoană a veșniciei. Dar tocmai aici este și taina arătării, care cuprinde timpul mântuirii într‑o imagine, de la legea dată prin Moise la cea de a doua venire a lui Iisus Hristos, prevestită de Sfântul Proroc Ilie. Iisus Hristos, ca Fiu al lui Dumnezeu, e – cum spune în repetate rânduri Apocalipsa – Alfa și Omega, începutul și sfârșitul.
Moise reprezintă legea cea veche, care s‑a împlinit prin Iisus Hristos, după cum El Însuși a spus: „Să nu socotiți că am venit să stric Legea sau proorocii; n‑am venit să stric, ci să împlinesc.” (Matei 5, 17). Referință pentru începutul legii, Moise a văzut slava Cuvântului neîntrupat, care i‑a predat Legea, adică Vechiul Testament.
Ilie a fost răpit cu trupul la cer într‑un car de foc și se va reîntoarce la sfârșitul lumii. De aceea Biserica îl numește pe Ioan Botezătorul Înaintemergătorul Domnului, iar pe Ilie al doilea Înaintemergător al Domnului. Pentru că, așa cum Ioan a pregătit și a vestit prima venire a lui Iisus Hristos ca Mântuitor, prorocul Ilie, care s‑a învrednicit să vadă Cuvântul neîntrupat în chipul adierii de vânt lin (3 Regi 19, 11‑13), va pregăti și va vesti a doua venire în slavă a lui Iisus Hristos ca Judecător.
Tradiția Bisericii ne învață deci faptul că de lucrarea îndumnezeitoare a lui Dumnezeu se împărtășesc cei care se află în starea de sfințenie. Astfel, la Schimbarea la Față a lui Hristos se arată Moise și Ilie, nu doar pentru că sunt reprezentanți ai Legii și ai prorocilor Vechiului Testament, ci și pentru că amândoi au fost văzători‑de‑Dumnezeu în timpul vieții lor.
„Fericitul Theofilact prezintă foarte expresiv motivele pentru care s‑au arătat bărbații de‑Dumnezeu‑văzători ai Vechiului Testament. În primul rând, pentru a se dovedi faptul că Hristos este Domnul Legii și al Prorocilor. În al doilea rând, ca să fie arătat că stăpânește peste cei vii și peste cei morți, pentru că Moise a fost cel prin care s‑a dat Legea și a murit; câtă vreme Ilie era proroc și încă trăia, el fiind răpit la cer într‑un car de foc. În al treilea rând, pentru a se arăta fără putință de tăgadă că Hristos nu era potrivnic Legii, nici nu era potrivnic lui Dumnezeu, fiindcă altfel acești mari de‑Dumnezeu‑văzători proroci nu ar fi vorbit cu El. În al patrulea rând, pentru a elimina bănuiala unora că El este Ilie pe care îl așteptau iudeii sau vreun alt proroc. Și, în al cincilea rând, ca să îi învețe pe ucenicii Săi să le urmeze acestor mari bărbați, adică să fie blânzi precum Moise și râvnitori, neînduplecați și grabnici în a‑și pune viața în primejdie pentru adevăr, atunci când e nevoie, precum Prorocul Ilie.” (Mitropolit Hierotheos Vlachos, Predici la Marile Sărbători, Ed. Egumeniţa, 2008).
Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Romane a Europei Occidentale si Meridionale
Site-ul www.apostolia.eu este finanţat de GUVERNUL ROMÂNIEI - Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
Conținutul acestui website nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni
Copyright @ 2008 - 2023 Apostolia. Toate drepturule rezervate
Publicatie implementata de GWP Team