Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale si Meridionale
Revista de spiritualitate ortodoxa si informare - www.apostolia.eu
Franţa are deosebita cinste de a poseda de 1200 de ani, la Argenteuil1, Sfânta Cămaşă a lui Hristos, dar al împărătesei Irina a Con- stantinopolului către împăratul „galilor" Charlemagne2. Această cămaşă „fără cusături” (In 19, 23) era veşmântul de dedesubt al Domnului, pe care soldaţii i l-au dat înapoi după biciuire, pentru a-Şi purta Crucea, şi care, prin aceasta, a fost îmbibată cu Sângele Său. Cinstită timp de 1000 de ani de către „regii foarte creştini” ai Franţei şi de întreg poporul lor, a fost salvată de la distrugere în timpul Terorii revoluţionare (în 1793) de către un preot curajos, dar care a trebuit să o taie în bucăţi pentru a o ascunde. Reconstituită în 1894, este cinstită în bazilica cea mare de la Argenteuil, construită în secolul al XIX-lea pentru a înlocui vechea biserică3. Ostensiunile (închinări publice) nu au loc în mod normal decât din 50 în 50 de ani. Ultima a avut loc în 1984: următoarea ar fi trebuit să aibă loc în 2034. Însă Episcopul de Pontoise a hotărât să facă o alta în 2016 cu prilejul „anului Milostivirii” proclamat de papa al Romei Francisc, lucru care este pentru noi o mare şansă: ostensiunea a durat 17 zile (de vineri 25 martie [Vinerea mare în calendarul gregorian] până duminică 10 aprilie).
Cu prilejul Sinodului Mitropolitan din ianuarie 2016, şi la propunerea unui sino- dan, Înaltpreasfinţitul Iosif a hotărât că Mitropolia noastră va face un pelerinaj la Sfânta Cămaşă, sub forma unei slujbe de vecernie bizantină, slujită dinaintea preţioasei relicve, dar în întregime în franceză. Contactul care s-a stabilit cu noul paroh al Bazilicii, părintele Guy-Emmanuel Cariot, a fost foarte bun, el bucurându-se de această prezenţă ortodoxă, ceea ce va fi confirmat mai apoi de episcopul de Pontoise, întâlnit în prima zi a ostensiunii.
Un tipicspecific a fost elaborat pentru această împrejurare, împrumutând mult din slujba Sfintelor Patimi (Utrenia din Vinerea Mare), pentru că Sfânta Cămaşă este mărturia acestora. Ne-am putut sprijini de asemenea pe un cor inter-ortodox deja format, „corala sfântul Martin”, dirijată de Stephane Sollogoub, la care s-au adăugat câţiva cântăreţi ai noştri. Acest cor a repetat mult cântările, dintre care unele erau complicate4, vreme de o lună.
Organizarea pelerinajului a fost îngreunată de măsurile draconice de securitate impuse de recentele atentate5: o singură uşă disponibilă pentru intrarea în biserică, control sistematic al genţilor şi desfacerea hainelor. În fiecare zi, de la orele 10 la 22, era ocoadă de cel puţin 100 de m pentru a intra în bazilică (organizatorii aşteptau 150 000 de pelerini). Nu a fost uşor să se reunească în biserică toţi cântăreţii şi credincioşii ortodocşi. Dar serviciul de ordine a făcut dovadă de înţelegere.
Bazilica a fost renovată în întregime în interior, curăţată şi înfrumuseţată de către harnicul Paroh, iar Sfânta Cămaşă era prezentată ca o comoară într-un scrin. Ea a fost reconstituită din nou, pentru împrejurare, pe o ţesătură „neutră”, care este aproape de aceeaşi culoare ca şi Cămaşa însăşi, adică violet. Aceasta are inconvenientul de a face părţile autentice mai puţin vizibile, dar are avantajul de a semăna cu un adevărat veşmânt6. Cămaşa era prezentată pe un manechin, care se găsea într-un foarte mare relicvar de sticlă (datând din anul 1894), plasat dinaintea vechiului altar, şi sub un fald roşu care cobora din înaltul boltei absidei. Atmosfera era cu adevărat împărătească şi evoca „tronul lui Dumnezeu”. Fraţii noştri romano-catolici au fost foarte binevoitori: altarul actual, dinaintea căruia trebuia să slujim, fusese îmbrăcat şi aşezat ca un altar ortodox, şi orientat către Răsărit (contrar obiceiului lor actual de a sluji cu faţa la popor), şi totul ne-a fost uşurat pentru slujire.
Am fost foarte numeroşi: bazilica, în care pot încăpea aproximativ 1 200 de credincioşi, era plină, probabil jumătate ortodocşi, din Mitropolia noastră şi din numeroase alte jurisdicţii (mai ales ruşi şi bulgari), venind din regiunea pariziană şi din toată Franţa, ca şi din străinătate, şi un cler numeros (în jur de douăzeci de preoţi şi diaconi).
Înaltpreasfinţitul Iosif, care era singur la altar (cu doi diaconi), îmbrăcat cu mantia7 violetă, a slujit maiestuos. Vecernia s-a desfăşurat minunat, într-o profundă reculegere: cu toţii eram uniţi în jurul lui Hristos pătimind, prezent prin Sfânta Sa Cămaşă. Momentul cel mai emoţionant a fost tămâierea Sfintei Cămăşi însăşi în timpul cântării Lumină lină,de către Mitropolitul nostru, privilegiu unic, căci nimeni nu se poate apropia de relicvar: toată lumea îşi ţinea răsuflarea şi încerca să-şi stăpânească lacrimile. Apoi Înaltpreasfinţitul a tămâiat poporul până la capătul bisericii, ceea ce a emoţionat profund pe credincioşi. La sfârşit, cum nu se putea rămâne într-o tonalitate dureroasă, din moment ce fraţii noştri sărbătoriseră Paştele în ajun, am cântat „Hristos a înviat” în franceză, în română, în slavonă şi în greacă: a fost o explozie de bucurie! Apoi Înaltpreasfinţitul Iosif s-a adresat Parohului pentru a-i mulţumi, şi tuturor, alegând cuvinte potrivite pentru această împrejurare extraordinară.
Toate ecourile pe care le-am avut, atât de la ortodocşi cât şi de la alţi creştini, au fost pozitive: am trăit împreună un mare moment al Bisericii, un moment profetic. Sfânta Cămaşă fără cusături a lui Hristos a fost mereu considerată de Tradiţie ca un simbol al unităţii Bisericii. Ruptura sa corespunde cu starea actuală a Bisericii. În acest moment privilegiat, am avut o înainte gustare, prin Duhul Sfânt, a întoarcerii Bisericii la unitatea ei cea dintâi.
Cel care a purtat această Sfântă şi scumpă Cămaşă în timpul Patimilor Sale, din iubire pentru noi, să ne unească şi să ne mântuiască.
Note:
Publicatia Mitropoliei Ortodoxe Romane a Europei Occidentale si Meridionale
Site-ul www.apostolia.eu este finanţat de GUVERNUL ROMÂNIEI - Departamentul pentru Românii de Pretutindeni
Conținutul acestui website nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni
Copyright @ 2008 - 2023 Apostolia. Toate drepturule rezervate
Publicatie implementata de GWP Team