publicat in Eveniment pe 4 Decembrie 2013, 11:28
Între 1 şi 28 septembrie 2013 a avut loc la Bucureşti Festivalul Internaţional George Enescu. A fost o lună de concerte de excelenţă, cu solişti şi orchestre de primă mărime şi importanţă în lumea muzicală internaţională. english dating sites spain | frequently asked dating questions | full hookup campgrounds in washington
Concertul inaugural al festivalului a fost susţinut de către Staatskapelle din Berlin, al cărei dirijor este celebrul pianist Daniel Barenboim. În program, Rapsodia nr. 2de G. Enescu şi Concertul pentru pian nr. 4de L. v. Beethoven, solist fiind Radu Lupu, precum şi Simfonia nr. 2 de Edward Elgar. Un program pentru toate categoriile de public, varietatea stilistică oglindindu-se în succesiunea lucrărilor: avem prezenţa corifeului naţional la start, o legendă pianistică şi apoi superba simfonie aşa de rar cântată.
Conversaţia mozartiană cu doi aşi ai claviaturii, Barenboim şi Lupu, a avut loc la Sala Mare a Palatului. Un concert conceput pentru un dialog mozartian între două piane şi orchestră, urmat – în partea a doua – de o secvenţă corală religioasă de G. Verdi. Aceasta reprezintă o culme a ineditului unui program internaţional de festival, ce frizează maximul de curaj repertorial în prezenţa a 5000 de melomani. Prieteni de o viaţă, cei doi pianişti au dialogat cu o rară dezinvoltură şi prin intermediul instrumentelor, dovedindu-ne că se cunosc perfect şi prin delicateţea sunetelor mozartiene. Concertul a fost o încântare, succesiunea temelor şi inovaţia spontană a variaţiunilor ţinând publicul într-o încordare continuă.
Intrarea mult aşteptată în programul festivalului a muzicii lui Richard Wagner a fost marcată de un triumf. Nu singular, ci multiplu, de-a lungul unei săptămâni, împlinind derularea în întregime a legendarului ciclu Der Ring des Nibelungen (Inelul Nibelungilor). De-a lungul câtorva ore, muzica wagneriană a răsunat cu o triumfătoare diversitate, constituind o imagine de neobişnuită grandoare a audiţiei. În condiţiile execuţiei dominate de dirijorul MarekJanowski şi Rundfunk-Sinfonieorchester, programul a fost executat fără a lăsa impresia că spaţiul Sălii Mari a Palatului creează dificultăţi în interpretare.
Pe întreaga perioadă (1-28 septembrie 2013), iubitorii de muzică clasică, dar şi de istorie au putut admira, în foaierul de la etajul II al Sălii Palatului, o interesantă expoziţie trasând istoria prestigioasei manifestări. Câte un panou dedicat fiecăreia din cele 20 de ediţii ale Festivalului a oferit melomanilor informaţii esenţiale despre istoria manifestării. În primul rând, informaţii de ordin fotografic: numeroase fotografii cu muzicieni invitaţi la festival sau din concertele pe care le-au susţinut, dar şi afişe, programe de sală din noianul trecerii anilor. Toate acestea adunate la un loc de către muzicologul şi istoricul Viorel Cosma, ajuns la venerabila vârstă de 90 de ani. Se perindă prin faţa ochilor imagini a mari muzicieni ai secolului XX, instrumentişti legendari – de la Yehudi Menuhin, David Oistrah, Arthur Rubinstein din prima ediţie (1958) şi până la contemporanii Zubin Mehta, Daniel Barenboim, Cristian Mandeal, Lawrence Foster şi mulţi alţii.
Dirijorul Antonio Pappano a gândit Messa da Requiemde Verdi fără revoltă, fără patimă, invitând la meditaţie absolută şi transportând spiritele în sfere infinite ca ofrandă adusă Cerului.
O rugăciune domoală, pioasă, comemorare a celor dispăruţi în totală reculegere şi adâncă adoraţie către Divinitate. Atmosferă de catedrală: linişte, pace eternă, sacralitate. Teribile ameninţări ale vieţii de apoi (Dies irae) – singurele care străpung calmul seren. Şi din nou clipe înălţătoare de rugăciune în genunchi, cu capul plecat şi mâinile împreunate spre izbăvire (Liberame).
Toamna a adus în capitală, spre delectarea publicului, momente muzicale, evenimente culturale şi proiecţii cinematografice în piaţa George Enescu, numită acum Piaţa Festivalului. In perioada 14-28 septembrie 2013, iubitorii de artă au putut lua parte la evenimente cu muzică magică oferite de elevi ai şcolilor şi liceelor de muzică, de studenţi de la conservatoare sau la serile de concerte şi recitaluri ale unor formaţii de artişti profesionişti.
A fost o lună septembrie plină de concerte cu solişti, dirijori şi orchestre de primă mărime şi importanţă în lumea muzicală internaţională. Va urma ediţia din 2015, mai scurtă, dar, sperăm, aşa cum a precizat Ioan Holender, actualul şi viitorul director al Festivalului, la acelaşi nivel artistic.