publicat in Eveniment pe 9 Noiembrie 2013, 03:51
Bucureşti, 2-5 octombrie 2013
Cu prilejul aniversării a 110 de ani de la naşterea sa şi a comemorării a 20 de ani de la adormirea sa întru Domnul, Părintele Dumitru Stăniloae de fericită amintire a fost cinstit prin lucrările Congresului Teologic Internaţional organizat la Bucureşti de către Patriarhia Română, cu binecuvântarea Preafericitului Patriarh Daniel. Între 2 şi 5 octombrie 2013 a avut loc un lanţ de momente festive, mai întâi la Palatul Patriarhiei, apoi la cimitirul mănăstirii Cernica.
Participanţii, veniţi din mai multe ţări – Franţa (doi invitaţi de la Centrul Ortodox de Studii şi Cercetări „Dumitru Stăniloae" de la Paris, printre care şi decanul acestuia, părintele Jean Boboc), Belgia, Elveţia, Grecia, Rusia, Germania şi Statele Unite (reprezentate mai cu seamă de către episcopul sârb Mitrofan) –, s-au bucurat de o primire călduroasă la Centrul Social şi Cultural „Sfântul Apostol Andrei". Au fost reprezentate, adesea prin decanii lor, diverse facultăţi de Teologie din România („Patriarhul Iustinian" de la Bucureşti; „Dumitru Stăniloae" din Iaşi; „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca; „Andrei Şaguna" din Sibiu; „Valahia" din Târgovişte; „Ilarion V. Felea" din Arad; „Ovidius" din Constanţa), ca şi Institutul de Teologie Protestantă de la Universitatea „Lucian Blaga" din Sibiu. Alături de română, s-au făcut auzite mai multe limbi: franceza, greaca, rusa, engleza şi germana, mai ales. Schimburi deosebit de fructuoase au avut loc şi în momentul pauzelor şi al meselor, momente dedicate prin excelenţă dialogului liber. Doamna Lidia Stăniloae-Ionescu, fiica Părintelui Profesor Dumitru Stăniloae, a îmbogăţit mult Congresul cu mărturiile şi amintirile personale pe care le-a adus atât în expunerea sa, cât şi în diferitele sale intervenţii.
Tema generală reţinută de Patriarhie a fost „Receptarea operei Părintelui Dumitru Stăniloae în zilele noastre" Este vorba despre o operă imensă – traducerea Filocaliei îmbogăţită cu texte româneşti, nenumărate articole în Telegraful român,studii teologice şi antropologice, mai ales în Theologia Dogmatică Ortodoxăşi în Chipul nemuritor al lui Dumnezeu.Termenul „receptare" avea ca vocaţie să călăuzească reflecţia asupra impactului intelectual, cultural şi social al acestor mari texte ale gândirii universale contemporane. S-a observat că această influenţă este foarte inegală în funcţie de regiunile de pe glob; chiar si în România, eforturile pentru o mai bună cunoaştere si asimilare a mărturiei acestei mari personalităţi duhovniceşti române continuă până astăzi. Patriarhul Daniel, fiind personal un ucenic eminent al marelui teolog mistic, lucrează intens în acest sens. Într-adevăr, este vorba de o gândire religioasă care reformulea- ză practic toate marile teme ale viziunii creştine despre Dumnezeu, despre fiinţa umană şi despre lume. O asemenea reevaluare a tradiţiei Părinţilor şi transmiterea textelor patristice fundamentale prin monumentala traducere românească este o slujire nepreţuită adusă vremurilor noastre de către fericitul Părinte Dumitru. Acesta şi-a dăruit cu bucurie întreaga existenţă pentru această mărturie, care constituie una dintre principalele unelte de reflecţie spirituală creştină a timpului nostru. Părintele Dumitru, descoperind cu înflăcărare pentru sine învăţătura Sfinţilor Părinţi, mai ales a Sfântului Maxim Mărturisitorul şi a Sfântului Grigorie Palama, a vrut ca toţi oamenii să se împărtăşească de bucuria sa: cei credincioşi, pentru a-şi adânci credinţa; cei care nu cred încă, pentru a descoperi aceste culmi ale gândirii omeneşti care se află nu în ştiinţă, ci în viziunea teologică asupra lumii. Iar această gândire este de natură harismati- că, pentru că se adapă încontinuu din experienţa isihastă a rugăciunii. Însă este nevoie şi ca această mărturie admirabilă să fie la îndemâna tuturor, să fie primită, adică asimilată, restituită sau chiar reformulată la rândul ei în prelungirile sale cele mai creatoare. Vastul şantier de traducere franceză deschis la editura Cerf cu Teologia Dogmatică Ortodoxăcontribuie la aceasta; Teologia ascetică şi mistică a Bisericii ortodoxeeste deja disponibilă din septembrie 2011.
Conferinţele prezentate la acest congres (în jur de 35 la număr în numai două zile!) vor fi accesibile într-o publicaţie foarte completă care este deja în pregătire. Toate de înalt nivel, ele au abordat subiecte variate, de la receptarea operei Părintelui Stăniloae în cultura germană la o comparaţie cu Sfântul Nicolae Velimirovici şi teologia muzicii liturgice, trecând prin locul operei sale în contextul ecumenic! Chiar şi intervenţiile ministrului şi a ministrului delegat al Educaţiei Naţionale, a preşedintelui Academiei Române, a secretarului de stat pentru probleme religioase sunt mărturia unei civilizaţii în care tradiţia religioasă priveşte toate categoriile ţării, fără o separare artificială între religie şi stat - se găsesc aici miniştri şi universitari care se interesează de teologie şi religie! În deschiderea congresului, Preafericitul Patriarh Daniel a prezentat un text - Părintele Stăniloae - creator al unei sinteze neo-patristice în teologia ortodoxă contemporană- în care defineşte întreaga operă a Părintelui Stăniloae ca „o sinteză neo-patris- tică creatoare". Totuşi, după cum a precizat Întâistătătorul Bisericii Române, se cuvine ca timpul nostru nu numai să recunoască valoarea acestei opere, ci şi să continue lucrarea începută prin ea. Din acest motiv, în cursul anului 2013 Patriarhia a organizat un concurs naţional cu tema „Viaţa şi opera Părintelui Dumitru Stăniloae"; a publicat, în fiecare număr al cotidianului patriarhal Lumina de Duminică, un „cuvânt teologic al Părintelui Dumitru Stăniloae”; a produs emisiuni dedicate acestuia (Radio TRINITAS şi TRINITAS TV) etc. Pilda acestui entuziasm a fost urmată de un mare număr de episcopi diocezani şi de institute teologice.
Pentru a ilustra alocuţiunile, o frumoasă expoziţie asupra Operei Părintelui Stăniloaea prezentat, în sala Europa Christiana a Palatului Patriarhal, ediţiile mai vechi, precum şi reeditările şi recenta ediţie monumentală a articolelor publicate în Telegraful Român. De asemenea, un film realizat de către TRINITAS TV a amintit capitolele cele mai importante ale vieţii acestui mare duhovnic şi teolog, cu câteva imagini impresionante din închisoarea în care a fost deţinut timp de cinci ani pentru că denunţase ceea ce dăunează fiinţei omeneşti. Toate acestea arătau limpede, aşa cum aminteau mai multe expuneri din cadrul congresului, că sfinţenia fiinţei omeneşti se recunoaşte nu numai după mărturisirea nelipsită a adevărului dumnezeiesc, ci şi după exemplul de neocolit al unei vieţi de curăţie şi pe de-a-ntregul închinate Domnului şi aproapelui.
Sâmbătă, 5 octombrie, ziua trecerii la Domnul a Părintelui Dumitru, care urmează sărbătorii marilor teologi mistici, Sfântul Dionisie Areopagitul şi Ierotei al Atenei, toţi participanţii s-au întâlnit la mănăstirea Cernica, nu departe de Bucureşti. Aici s-a săvârşit o slujbă de parastas în biserica Sfântul Nicolae şi o alta chiar pe mormântul în care sfântul părinte şi soţia sa, Maria, aşteaptă învierea a tot trupul, cu încredinţarea celor drepţi. Ziditorul tuturor lumilor ne-a dăruit în acea zi un soare frumos şi temperatura blândă a unui octombrie românesc. Numeroşi studenţi, credincioşi din parohii, oameni de toate categoriile sociale s-au întâlnit în bucuria dată de siguranţa iubirii milostive a Domnului. Un volum de omagii (Părintele Dumitru Stăniloae – mărturii şi evocări), proaspăt ieşit din Tipografia Patriarhiei, a fost prezentat în acest moment al evenimentului. Agapa, prezidată de Părintele nostru în Domnul, Patriarhul Daniel, a fost un moment emoţionant de comuniune frăţească, slujind ca exemplu al esenţei mărturiei teologice a Părintelui Stăniloae: teologia comuniunii persoanelor divine şi a persoanelor create.
Această din urmă temă este cu siguranţă un laitmotiv care a revenit în toate cuvântările ce s-au făcut auzite: moştenirea marelui duhovnic român, recunoscut ca unul dintre cei mai mari teologi ai secolului XX atât de Olivier Clement, cât şi de Înaltpreasfinţitul Kallistos Ware, se întinde „de la teologia academică la duhovnicia monastică, de la cultura română laică la contextul internaţional, depăşind graniţele geografice şi barierele lingvistice, pentru a spori comuniunea în iubirea Preasfintei Treimi şi a dezvolta misiunea Bisericii lui Hristos în lume” (Patriarhul Daniel). Mulţumind mai întâi Domnului pentru darul pe care ni l-a făcut prin aceste zile binecuvântate, aducem aici un omagiu eficacităţii, disponibilităţii şi generozităţii organizatorilor, competenţei membrilor serviciului de primire şi intendenţă; mulţumim tuturor celor care au contribuit, din dragoste pentru sfânta Românie şi pentru credinţa ortodoxă universală, la frumuseţea excepţională a acestor trei zile de festival duhovnicesc.